П’ятниця, 22 Січня, 2021

5 причин встановити відкатні ворота з профнастилу під Харковом – переваги користування недорогою в'їзною системою підтверджені фахівцями

Металеві зсувні конструкції серії «бюджет» мають більшу популярність серед власників приватних територій, оскільки вони дозволяють швидко перекрити отвір без зайвих витрат. Оптимальним рішенням для...

Нішеві парфуми: як знайти свій аромат

Аромати впливають на нас, на наше сприйняття, поведінку, адже це дійсно потужний інструмент. Сучасна нішева парфумерія радує різноманітністю, аромати здатні проникнути в...

Підтяжка обличчя: ефективний метод збереження молодості харків’янок

Кожна дівчина і жінка проводить біля дзеркала чимало часу щодня. Прекрасній половині важливо виглядати бездоганно завжди і вона для цього роблять безліч...

Які штори краще: французькі або австрійські

Вельми популярними при оформленні інтер'єру є французькі і австрійські штори. Харків'яни зможуть ознайомитися з багатим асортиментом виробів на сайті. Незважаючи на те,...

Як вибрати фурнітуру для відкатних воріт в Харкові?

Гаражне приміщення відкривати надійніше і комфортніше за допомогою воріт. Ця система найбільше підходить для цих цілей. Якщо ви вирішили її встановити самі...

Історія привокзальної площі

Привокзальна площа – напевно перше місце, яке бачить турист нашого міста. Історія площі починається з 1860-х років, коли в Харкові була прокладена Курсько-Харківсько-Азовська залізна дорога. Наприкінці десятиліття у 1869 році був побудований перший вокзал, який був одним із найбільших у всій Російській імперії. Протягом наступних років наш вокзал постійно модернізовувався, оновлювався. Значну роботу в цьому відіграли архітектори І.Загоскина та Ю.Цауне та як автор інтер’єру М.Петриков. Далі розповість kharkov-future.

Історія старого вокзалу

6

Д.Багалей писав:

«Нова будівля вийшла дуже вдалою: вона, безумовно, красива і зовні, і всередині, і настільки широко, що зараз Харківський вокзал є одним з найбільш великих споруд такого роду в Росії».

У ту добу в східній частині майбутньої Привокзальної площі створювався стихійний ринок, який стояв неймовірно близько до покладів заліза та вугілля, також близько знаходилася фабрика Н.Компаційця. Сьогодні це вул. Євгена Котляра, 8/10. Окрім того, на площі існувало депо кінно-залізної дороги. Лише у 1900 році було завершено благоустрій Привокзалу. 

У передвоєнний час у 1912-1914 роках на Привокзальній площі було побудовано одну із найбільших і наймасштабніших будівель міста Харкова  того часу – Управління Південної залізничної дороги. Архітекторами цієї величної споруди були жінки І. Ракітіна та А. Дмітрієва в стилі неокласицизму. Будівля має чотири шестиповерхові корпуси ззовні і два перпендикулярні з одним поздовжнім усередині, які створюють шість внутрішніх двориків.  Саме будівля Управління Південної залізничної дороги розділила нашу площу на дві частини – південну і північну. 

Після закінчення Першої світової війни багато уваги приділялося укріпленню залізничного транспорту. У 1926 році почалися реконструкції задля розширення харківського вузла. Заплановано було це зробити за 5 років, проте завдяки хисту залізничників усе було зроблено швидше.

Протягом 1926-1927 років на місті тодішнього багатоголосного ринку в східній частині площі було побудовано жилий дім в стилі під тодішній вокзал, який став будівлею залізничників. Проєкт будівлі належав відомому в Харкові архітектору А.Н.Бекетову.

Протягом наступних трьох років у північній частині площі було побудовано будівлю Голпоштамту (сьогодні «Укрпошта») в стилі конструктивізму за проектом архітектора А. Мордовінова. Знаходиться  в північній частині площі.

Під час Другої світової війни на площі велися сутички, тож не дивно, що її було декілька разів підірвано. Унаслідок цього будівля вокзалу була розруйнована. Лише 2 листопада 1952 року нова будівля була побудована в західній частині площі за проектами архітекторів Г. Волошина, Е. Лимаря та Б. Мезенцева в стилі «ампір» з елементам класицизму. Головна частина вокзалу складається з двох симетричних крил та великим залом між ними. 

Історія нового вокзалу

8

6 липня 1957 року почала працювати частина першої електрифікованої магістралі Москва-Харків-Донбас. У листопаді вона було розширена ще більше. 

Площа почала набирати сучасного вигляду. У 1968 році почалося будівництво нової на той час станції метро «Привокзальна», яка зараз усім відома як «Південний вокзал». Будівництво дуже було складним. Труднощі за труднощами зустрічалися звичайним робітникам. По-перше, територія площі мала болотяне походження, на якій тоді було майже неможливо щось робити. По-друге, болотяна земля сама собою не мала достатньої щільності, тож прийшлось використовувати методи заморожування ґрунту. По-третє, попередньо станція повинно була бути кінцевою, але через згадані вище проблема цю ідею прийшлось відкинути. Лінію метрополітену продовжили до станції «Вулиця Свєрдлова» («Холодна гора»). І аж 23 серпня 1975 року на честь дня міста станції обидві ці станції було відкрито.

Протягом 1978-1982 років було оновлено будівлю вокзалу. ЇЇ продовжили на південь.  У цей же час і було прибудовано додатково будівлю готелю «Експрес». 

Єдине, що відрізняло площу від сучасної було відсутність декорацій: клумб, фонтанів, відсутність плитки. Усе це було зроблено аж у 2002 році. Тоді ж і закрили рух транспорту на площі. 

Також можна додати, що в 1998 і 2003 рока хбуло зроблений ремонт будівлі вокзалу, а в 2006 році – побудовано сучасний північний термінал вокзалу «Харків-Пасажирський». У 2014 році відкрито музей «Південної залізничної дороги», який працює з середи по неділю з 9:00 по 18:00. 

Сьогодні площа усього вокзалу становить 80 тис. м^3, з них 32,6 тис м^2– будівлі. Висота привокзальних веж – 42 м, а залу вокзалу – 26 м. Діаметр годинників – 4,25 м. 

Пам’ятні таємниці і факти

8

Історія Привокзальної площі зберігає навіть деякі таємниці. Наприклад, у середині 20 століття стояло, як мінімум, два пам’ятники6 Леніну й Сталіну, які сиділи на лаві при виході з вокзалу спиною до площі нібито про щось спілкуючись.  Також у 1950-х років скульптура «Дружба народів» містилася у центрі північної частини площі. Вона уявляла собою жіночу й чоловічу фігури, що стояли дивлячись у даль. Чоловік однією рукою обіймав жінку за плечі, а іншою показував уперед. Проте у 1968 році «Дружбу народів» демонтували, унаслідок початку будівництва станції метро. 

Цікавим фактом для фанатів ігор може постати така новина: Привокзальна площа фігурує у грі «Call of Duty: United Offensive».  У ній помилково продемонстровано фасад нової будівлі вокзалу, хоча події гри йдуть про Другу світову війну. 

При вході на першу платформу у 2001 році біля західного фасаду вокзалу було встановлено пам’ятник герою роману«Дванадцять стільців» І.Ільфа та Е.Петрова Федору. Персонаж тримає в одній руці чайник, щоб набрати на вокзалі гарячої води,  а в іншій – письмо своїй дружині, яке він хотів відправити в Харкові. Автором був А.Табатчіков. Він узяв образ артиста М.Поговкіна за головну постать.

Романтика вокзалу

Напевно, маленька приємна деталь нашого вокзалу є те, що всередині будівлі стоїть величезний справжній позолочений самовар, який часто може пригостити усіх пасажирів і просто бажаючих класичним вокзальним чаєм.

Latest Posts

Нішеві парфуми: як знайти свій аромат

Аромати впливають на нас, на наше сприйняття, поведінку, адже це дійсно потужний інструмент. Сучасна нішева парфумерія радує різноманітністю, аромати здатні проникнути в...

Підтяжка обличчя: ефективний метод збереження молодості харків’янок

Кожна дівчина і жінка проводить біля дзеркала чимало часу щодня. Прекрасній половині важливо виглядати бездоганно завжди і вона для цього роблять безліч...

Які штори краще: французькі або австрійські

Вельми популярними при оформленні інтер'єру є французькі і австрійські штори. Харків'яни зможуть ознайомитися з багатим асортиментом виробів на сайті. Незважаючи на те,...

Як вибрати фурнітуру для відкатних воріт в Харкові?

Гаражне приміщення відкривати надійніше і комфортніше за допомогою воріт. Ця система найбільше підходить для цих цілей. Якщо ви вирішили її встановити самі...

Масштабне реконструювання передмістя

Початок року порадував мешканців передмістя реальними справами покращення інфраструктури для народу. Далі розповість kharkov-future. Характерно те, що масштабні реконструкції здійснювались з різних джерел фінансування. Харківське...