Вокзал — місце зустрічей та розставань, початку та закінчення подорожей. Вокзали залізниці часто стають візитівкою міст. Саме вокзали є першою будівлею, яку бачать туристи, приїжджаючи у нове для них місто. Тому залізничні станції, як правило, ретельно проєктуються та є пам’ятками архітектури вартими уваги не менше ніж інші визначні локації. Далі на kharkov-future.
Історія появи залізниці в Харківській області
Історія появи залізниці у Харкові розпочалася 12 лютого 1866 року. Тодішній губернатор Харкова граф Олександр Сіверс подав прохання до імператора Олександра II про будівництво залізничної гілки від Москви до Харкова. Проєкт було затверджено. 21 жовтня 1866 року — визначено місце де буде розташовано вокзал та детальний маршрут прокладання гілки.
У наступні роки гілки залізної дороги будувалися від Харкова до інших міст дуже активно. Нова залізнична лінія будувалася майже кожні 5 років.
Залізничні шляхи у Харкові та області стали настільки завантаженими та важливими транспортними вузлами, що у 1910 році біля міста Люботин була збудована трирівнева транспортна розв’язка з мостами, де одні колії прокладені по землі, а інші по мостах над ними. Це унікальний і єдиний в Україні подібний залізничний вузол.
Три будівлі вокзалу
Будівлю першого харківського вокзалу почали будувати 18 вересня 1868 року, але вже у 1901 році відкрилась друга будівля вокзалу. З моменту відкриття залізниці, навантаження на цю гілку було таке, що довелося суттєво перебудувати та збільшити вокзал. Друга будівля стала одним з найбільших вокзалів Російської імперії. Вона була зруйнована у Другу світову війну.
Будівництво третього вокзалу завершилося 2 листопада 1952 року. Всі три вокзали були створені відомими архітекторами своїх епох, тому мали красивий та величний вигляд. Третя будівля вокзалу спроєктована в стилі сталінського ампіру, зараз є архітектурною пам’яткою та вважається однією з найкрасивіших будівель цього стилю. Протягом XX сторіччя до вокзалу добудовувалися нові корпуси та споруди. З багатьма елементами, художніми плафонами, ліпниною, широким залом та висотою стелі у 26 метрів, баштами та годинником на фасаді, Харків-Пасажирський є одним із найкрасивіших вокзалів країни.
Під час будівництва харківського метрополітену у 1970-х роках було розроблено проєкт, за яким зі станції Вокзальна можна потрапити не лише на Привокзальну площу, а й через підземні переходи до приміщення самого вокзалу та кожної окремої платформи, що є зручним варіантом для містян.
Харків-Пасажирський: сучасність
Як і багато років тому, вокзал Харкова живе активним життям та постійно розвивається. У 2018 році Харківський вокзал займав третє місце за пасажиропотоком в Україні.
На вокзалі часто проводяться реконструкції, як, наприклад, у 2019 році було проведено масштабний ремонт фасаду, заміну вікон та реконструкцію старовинних дубових 1,5-тонних дверей. Періодично створюються нові простори, які відповідають вимогам та стандартам сучасності.